Länsi-Uudenmaan hajajätevesihanke

Tiedotteet

Etusivu :: Tiedotteet :: Viemäri ei pidä salaisuuksia – ei edes haja-asutusalueella!
02.12.2016

Viemäri ei pidä salaisuuksia – ei edes haja-asutusalueella!

Käytämme arkielämässä suurta kirjoa kemianteollisuuden tuotteita kuten siivousvalmisteita, lääkkeitä, kosmetiikkaa, maaleja tai liuottimia. Nämä aineet voivat kulkeutua ympäristöön joko niiden normaalin käytön yhteydessä, käytön jälkeisinä jääminä tai epäasiallisen hävittämisen yhteydessä. Monet näistä aineista voivat säilyä ympäristössä pitkiä aikoja ja aiheuttaa ympäristöhaittoja. Useiden uusien yhdisteiden käyttäytymistä ympäristössä ei vielä tunneta tarkasti. LINKKI-hankkeen jätevesineuvojat muistuttavat että kemikaalien käyttö haja-asutusalueen vakituisessa asutuksessa ei mainittavasti eroa kaupunkiympäristössä tapahtuvasta. Lisäksi jätevesi mukana kulkevine kemikaaleineen puretaan keskitetysti lähiympäristöön, usein omalle tontille. Myös viemäriverkoston ulkopuolella elävän kannattaa siis miettiä mitä viemäriin päästää!

Kukin voi itse vaikuttaa ympäristöön päätyvään kemikaalikuormaan vähentämällä tarpeetonta voimakkaiden kemikaalien tai lääkkeiden käyttöä. Kemikaalien käyttöä ei ole tarpeen eikä mahdollista täysin lopettaa, mutta miettimällä kulutustottumuksiaan myös yksittäinen kuluttaja voi vähentää omaa ympäristöön päätyvää kemikaalikuormaansa. Kuluttaja voi esimerkiksi välttää antibakteeristen puhdistusaineiden ylikäyttöä sekä suosia ympäristömerkittyjä tai biohajoavia valmisteita. Tarpeettomaksi jäänyt vaarallinen jäte (esim. öljyt, maali, liuottimet) toimitetaan jätteenkäsittelylaitokselle ja käyttämättömät lääkkeet apteekkiin. Lisätietoa asiasta löytyy Suomen Vesilaitosyhdistys VVY ry:n ja Helsingin Seudun Ympäristön kampanjasivustolta www.pytty.fi .

LINKKI-hankkeen kartoitus- ja neuvontakäynnit on saatu päätökseen vuoden 2016 osalta. Touko-marraskuun aikana hanke teki noin 1 200 kiinteistökäyntiä ja näin ollen vuodesta 2009 lähtien kartoitettujen jätevesijärjestelmien määrä ylitti 6 000. Neuvonnan vastaanotto oli suurelta osin positiivista ja palvelun henkilökohtainen luonne sai kiitosta asiakkailta. Hanke on julkaissut myös tietolehtisen jäteveden ympäristövaikutuksista. Tietolehtisen löydät osoitteesta http://www.hajavesi.fi/fi/neuvonta/neuvontamateriaali . Jätevesineuvojat ovat tavoitettavissa myös talvikauden 2017 puhelimitse ja sähköpostitse. Neuvojien yhteystiedot löydät osoitteesta www.hajavesi.fi/fi/yhteystiedot/ota_yhteytta .

Länsi-Uudenmaan hajajätevesihanke LINKKI pyrkii edistämään haja-asutuksen jäteveden käsittelyä yhteistyössä alueen kuntien kanssa. Hankkeeseen osallistuu alueen 8 kuntaa: Hanko, Inkoo, Karkkila, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti. Hanketta rahoittavat alueen kunnat sekä Uudenmaan ELY-keskus. Hanke liittyy Länsi-Uudenmaan kuntien hajajätevesistrategiaan 2013–2021 ja ympäristöministeri-ön valtakunnalliseen jätevesineuvontaan.

Lisätietoja / tilläggsuppgifter:
Henri Virkkunen
Jätevesineuvoja/avloppsrådgivare
henri.virkkunen@vesiensuojelu.fi

Katso myös verkkosivut: www.hajavesi.fi ja Jätevesiopas www.vesiensuojelu.fi/jatevesi

Lähettäjä
Viimeksi muokattu