Länsi-Uudenmaan hajajätevesihanke

Etusivu :: Tiedotteet :: Onko sinulla Länsi-Uudenmaan paras kaivovesi?
02.06.2017

Onko sinulla Länsi-Uudenmaan paras kaivovesi?

Tänä kesänä etsitään Länsi-Uudenmaan parasta kaivovettä, kilpailuaika 1.6.-31.8.2017

Haja-asutuksen jätevesineuvontahanke LINKKI haluaa tänä kesänä painottaa talousveden hyvää laatua etsimällä Länsi-Uudenmaan parasta kaivovettä. Kilpailuun voivat osallistua Länsi-Uudenmaan alueella sijaitsevien kiinteistöjen vakituiset asukkaat tai loma-asukkaat, joilla on käytössään oma talousvesikaivo. Kilpailusarjoja on kolme: rengas- tai lähdekaivot, porakaivot sekä ammattilaissarja, johon voivat osallistua elinkeinonharjoittajat, joilla on käytössään oma talousvesikaivo. Kilpailun alkukarsinta perustuu analyysituloksiin ja kaivon rakenteisiin. Laadultaan parhaat vedet laitetaan järjestykseen maun perusteella myöhemmin syksyllä pidettävässä loppukilpailussa.

Kaivovesikilpailun kilpailuaika on 1.6.-31.8.2017. Osallistujien tulee toimittaa korkeitaan kolme vuotta vanhat kaivoveden analyysitulokset sekä 3-5 kuvaa kaivon rakenteista kilpailun järjestäjälle. Alkukarsinnan perusteella asiantuntijaraati valitsee loppukilpailuun kolme parasta kaivovettä kaikista sarjoista. Loppukilpailussa voittajat valitaan maun perusteella makuraadin toimesta. Lisätietoa ja tarkemmat ilmoittautumisohjeet kilpailun verkkosivuilta.

Haja-asutusalueilla talousveden hankinta perustuu pääsääntöisesti omiin vesikaivoihin. Asukkaan vastuulla on seurata vedenlaatua ja pitää se hyvällä tasolla. Tärkeä osa kaivoveden hyvän laadun ylläpitämistä on huolehtia jätevesien asianmukaisesta käsittelystä. Riittämättömästi käsitelty jätevesi sisältää mm. ulostebakteereita, kemikaaleja ja lääkeaineita sekä ravinteita. Nämä voivat aiheuttaa monenlaista haittaa kaivoveteen päästessään. Vedenlaadun turvaamiseksi jätevesijärjestelmän tulisi täyttää nykyiset puhdistusvaatimukset ja sen huolto tulee hoitaa asianmukaisesti. Järjestelmä tulisi sijoittaa tarpeeksi kauas talousvesikaivosta sekä mielellään maastossa kaivon alapuolelle. Itse vesikaivon rakenteet olisi hyvä tarkistaa vähintään vuosittain ja veden laatu kolmen vuoden välein. Laadun tarkastaminen ja seuranta onnistuu kokonaisuudessaan vain veden analysoimisella laboratoriossa, koska kaikkia haitallisia aineita ei voi havaita vettä käytettäessä.

Länsi-Uudenmaan hajajätevesihanke LINKKI pyrkii edistämään haja-asutuksen jäteveden käsittelyä yhteis-työssä kuntien kanssa. Hankkeeseen osallistuu alueen 8 kuntaa: Hanko, Inkoo, Karkkila, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti. Kuntien lisäksi hanketta rahoittaa Uudenmaan ELY-keskus. Hanke liittyy Länsi-Uudenmaan kuntien hajajätevesistrategiaan 2013–2021 ja ympäristöministeriön valtakunnalliseenjätevesineuvontaan. Hanketta koordinoi Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö ry ja lisätietoa hankkeesta löytyy verkkosivuilta osoitteesta www.hajavesi.fi

Lisätietoa:

Lähettäjä